Reisverslag nr. 2 (Ko Tao) - Reisverslag uit Ko Tao, Thailand van Olaf Pol - WaarBenJij.nu Reisverslag nr. 2 (Ko Tao) - Reisverslag uit Ko Tao, Thailand van Olaf Pol - WaarBenJij.nu

Reisverslag nr. 2 (Ko Tao)

Blijf op de hoogte en volg Olaf

30 Mei 2016 | Thailand, Ko Tao

Zoals in het voorgaande reisverslag al te lezen was, ben ik na een busreis van 10 uur en een bootreis van 3,5 uur uiteindelijk aangekomen op het eiland Ko Tao (letterlijk schildpadeiland). Vooraf was deze reis vanuit Bangkok al geboekt, dus ik hoefde bij aankomst alleen nog maar op zoek te gaan naar mijn bungalow. Bij aankomst was het 36 graden met een gevoelstemperatuur van 40.
’s Ochtends aangekomen op de Mae Haad Pier werden we als bootreizigers al snel benaderd door lokale inwoners, met de vraag of we een taxi nodig hadden. Tijdens de busreis richting Chumphon had ik al te horen gekregen dat je juist op dit eiland, dit soort vragen gewoon moest negeren. Een taxi was achteraf niet eens nodig geweest, want na ongeveer een kilometer of 2 was ik al bij mijn bungalow. Bezweet, maar het was me wederom gelukt... Prima plek hier, Mae Haad in de Ananda Villa. Nadat ik was ingecheckt en mijn backpack achtergelaten had in de bungalow, werd het tijd om dit kleine, maar heuvelachtige eiland te verkennen. Al snel ontmoet ik vele backpackers die in zijn voor een praatje. Tijdens deze gesprekken werd al vrij snel duidelijk dat dit eiland het ideale eiland is om te duiken en/of te snorkelen. Volgens velen wordt Ko Tao omsingeld door enorme stukken kleurrijk koraal en ligt er voor de kust een prachtig rif in de meest vreemde vormen en kleuren. Ook is het volgens vele backpackers een aanrader om een scooter te huren, waarmee bijna het gehele eiland kan worden verkend.
Op het moment dat ik naar mijn bungalow ging om een uurtje bij te slapen, begon het hard te stormen. Elk voordeel heeft zijn nadeel zeggen ze wel eens, maar dit heeft er wel toe geleid dat ik mijn eerste reisverslag kon afronden en online kon zetten. Een uurtje of drie later (19:00 uur ’s avonds) ben ik te voet naar de meest populaire straat gelopen om daar vervolgens een pizza te scoren en een biertje te nuttigen. Tijdens het betalen heb ik hulp ingeschakeld van een medewerker, waardoor ik al snel in een bar terechtkwam waar het enorm druk was. In deze bar (Choppers Bar) komen allerlei nationaliteiten in verband met de zogenaamde pub crawls (soort van kroegentocht in Nederland). Zoals in vele bars en cafés zijn pooltafels te vinden, zo ook in deze. Al snel kwam ik in contact met 2 Deense jongens (Robert, 24 & Martin, 25) en een Engelsman (Shiraz, 30 jaar), waarmee we meerdere potjes biljart hebben gespeeld. Niet veel later wilden twee Thaise mannen (rondom de 40) zich aansluiten en tegen ons spelen voor Thaise Baht, maar daar stemden we natuurlijk niet mee in. Wij vieren hebben zo’n 20 potjes tegen deze Thaise mannen gespeeld en daarvan werd er slechts één van gewonnen. Achteraf was het maar goed dat we niet om geld hadden gespeeld.. Een uur of 11 ’s avonds ben ik teruggelopen naar mijn bungalow omdat ik de volgende dag op tijd een scooter wilde huren.
Zo gezegd, zo gedaan! De volgende dag op tijd uit bed en na het ontbijt direct een scooter gehuurd voor 24 uur. Het eiland is 21km2, dus je gaat er vanuit dat dit gewoonweg gemakkelijk te doen is met zo’n opgevoerde scooter van 125cc. Dankzij de ongelijke wegen, zandpaden/grindpaden en veelal heuvels, heb ik er uiteindelijk zes uur over gedaan om terug te zijn op de locatie waar ik ’s ochtends rond een uur of 9 was begonnen. Al na een minuut of twintig had ik mijn eerste stop, want zo’n scooter huren op dit eiland is niet echt een aanrader voor beginnende bestuurders. Het verkeer rijdt namelijk aan de linkerkant en Joost mag weten wie er voorrang moet verlenen op bepaalde kruisingen. Na het bestellen van een flesje water, vervolgde ik mijn scootertrip om zo de witte stranden van Ko Tao te kunnen bekijken (zie foto’s). Dit is onmogelijk als je alles te voet wilt gaan doen. Ook heb ik tijdens mijn scootertrip nog een local geholpen, die tijdens de afdaling met zijn scooter was gecrasht en daardoor al zijn fruit was verloren die had voorop in zijn mandje vervoerde. Na deze verkenning heb ik de scooter de volgende ochtend teruggebracht zonder ook maar één schrammetje. Het komt namelijk vaak voor dat toeristen de scooters terugbrengen met schade en daardoor moeten bijbetalen.
De derde dag besloot ik dan ook om meer te zien van de heldere wateren rondom dit eiland, middels een snorkeltour voor 600 Baht (€15,00). Rond 11:30 uur moest ik me melden bij de organisatie waar ik de tour had besteld. Nadat de snorkel en duikbril opgehaald waren, werden we met zo’n 30 personen geleid naar de boot die ons naar vijf prachtige locaties (Shark Bay, Aow Leuk Sandy Beach, Hin Wong Bay, Mango Bay & Nang Yuan) brachten rondom het eiland van Ko Tao. Al deze locaties hadden ieder zijn eigen specialiteiten. Zo staat Shark Bay bekend om de kleine haaien die er af en toe rondzwemmen, is er op Mango Bay voornamelijk veel koraal te zien en kunnen er op Aow Leuk Sandy Beach kleine visjes worden gevoerd. De zee zit hier vol met tropische vissen en het eiland is onder zeeschildpadden een geliefd plekje om hun eieren te leggen, maar alsnog is het niet te vergelijken met Bonaire of Aruba. Helaas heb ik tijdens de snorkeltour geen kleine haaien, roggen of schildpadden gezien!
Nadat deze vier locaties waren bezichtigd, kwamen we aan op het eiland Ko Nang Yuan. Dit zijn drie kleine eilandjes die met elkaar verbonden zijn door parelwitte zandstroken en ligt net naast het eiland Ko Tao. Erger in extase op dit privé-eiland kun je volgens mij niet geraken. De zoektocht naar het viewpoint ging gepaard met de nodige WAUW’s. Vervolgens begonnen we aan de klim naar de top van dit eiland, waarbij we een steil stuk omhoog moesten. Al na een minuut of 10 was de top bereikt en pas daar belonen ze je met een heerlijk uitzicht over het eiland Ko Nang Yuan. Rond 17:00 uur dienden we ons weer te verzamelen bij de boot. Tijdens de bootreis terug naar het eiland van Ko Tao begon het aardig donker worden en op het moment dat we de pier bereikten, begon het wederom te stormen. Gelukkig heb ik nog snel een paar foto’s kunnen nemen en ben daarna direct naar mijn bungalow vertrokken.
Dag 4 was meer een dag om te relaxen, want wat is nu een vakantie zonder zon, zee & strand? Nadat ik was uitgeslapen (09:30 uur) vond ik dat het tijd werd om mijn wandelschoenen aan te trekken, zodat ik flink wat kilometers kon afleggen binnen een paar uur tijd. Tijdens deze wandeltocht heb ik veelal foto’s gemaakt van bijzondere plekken. Later deze ochtend heb ik voornamelijk gerelaxt op het eiland genaamd Sairee Beach. Op deze locatie zitten veel duikscholen en restaurants met culinaire hoogstandjes. Hoewel hier niet al te veel bezoekers waren ’s ochtends, besloot ik toch om mijn handdoek te plaatsen in de schaduw van een kokosboom. Om 13:00 uur vond ik het toch een keer tijd voor ontbijt. De supermarkt 7/11 is hiervoor de ideale winkel, want dit scheelt nogal qua geld dan wanneer je het bijvoorbeeld in een restaurant op Sairee Beach hetzelfde zou aanschaffen. Met mijn Noodles chicken en een fles met water, liep ik terug naar mijn bungalow voor een douchebeurt. Dit was ook wel nodig, want het zand van de zee schuurde tussen mijn benen. ’s Avonds uit eten geweest met Robert & Martin die ik voor twee dagen terug had ontmoet. Nadat er was betaald, zijn we ook dit keer weer naar de Choppers Bar gelopen om meerdere potjes te poolen. Later deze avond ben ik alleen naar een show geweest waar ladyboys een optreden gaven voor een groot publiek, want dit moest ik volgens de Denen een keer meegemaakt hebben. Een klein uurtje later konden er selfies worden gemaakt met deze ladyboys.
Ook de volgende ochtend heb ik redelijk rustig aangepakt. Na een douchebeurt zorgde ik er voor dat mijn backpacktas en handbagage voor de boottocht naar Ko Phangan & Ko Samui al waren ingepakt, zodat ik dit de volgende ochtend niet hoefde te doen. Aangezien de boot al om 09:00 uur vertrekt vanaf de Mae Haad Pier, wil ik niet het risico lopen dat ik alsnog mijn backpacktas en dergelijke in moet pakken en daardoor mijn boottocht mis naar het volgende eiland. Het zekere voor het onzekere dus!
Nadat dit alles was gebeurd, vond ik het maar eens tijd voor een ontbijt bij een restaurantje in de buurt. En ineens heb je het.. Je gaat na het ontbijt hardlopen en besluit dan je beste loopschoenen aan te trekken. Locals en reizigers verklaren je voor gek, maar je moet toch iets, wil je je conditie op pijl houden om vervolgens na een half jaar weer aan te kunnen sluiten bij de selectie van Saasveldia. Een hardloopsessie van ongeveer een kilometer of 4 was ruim voldoende met een graad of 36. Daarbij komt ook nog eens kijken dat je telkens heuvel op en heuvel af moet. Direct na deze sessie een frisse duik genomen op Sairee Beach en daar nog een tijdje gerelaxt in de schaduw nabij het strand. Teruggekomen in mijn bungalow nog snel even gedoucht en daarna werd er via Skype contact gelegd met Annemarie & Jochem Pol (ongeveer 45 minuten), mijn ouders & oma Annie (15 minuten). Deze minuten vlogen voorbij en ik besefte me dat het alweer tijd was voor de mooie zonsondergang op Sairee Beach & Mae Haad Pier (zie foto’s). Na het maken van deze gave foto’s, kreeg ik via Facebook een bericht toegezonden van mijn Deense maten. Ze nodigden me uit om ’s avonds rond een uur of 8 gezamenlijk te gaan eten, met als afsluiting een potje biljarten. Gisteravond had ik al verteld dat ik zondagochtend vroeg vertrok vanaf Ko Tao naar Ko Pangnang, vandaar deze uitnodiging. Na meerdere potjes biljart te hebben gespeeld, zijn we met zijn vieren (Martin, Robert & Shiraz) naar de Lotus Bar geweest. Omdat er zaterdagavond niet al te veel beleven valt qua pub crawls, kregen we gratis bonnen voor shots. Dat is nooit verkeerd op zo’n laatste avond met een graad of 28. De avond is in stijl afgesloten en we zijn dan ook door gegaan tot in de late uurtjes.

De bootreis richting Ko Pangnang en dergelijke zijn te lezen in mijn volgende reisverslag (nr. 3). Alsook worden de foto’s nog toegevoegd, maar deze dien ik eerst te uploaden via Dropbox.

  • 05 Juni 2016 - 19:20

    Hans En Angelien:

    Veel plezier verder maar Bovenal genieten en dat doe je wel zo te lezen.

  • 06 Juni 2016 - 10:42

    Marleen:

    Hey Olaf, Leuk om zo te lezen wat je allemaal beleefd daar. Geniet er lekker van!

  • 07 Juni 2016 - 19:31

    Paul:

    Erg mooi verslag Olaf!
    Maak ons maar meer jaloers

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Olaf

Actief sinds 19 April 2016
Verslag gelezen: 209
Totaal aantal bezoekers 7755

Voorgaande reizen:

11 Juli 2016 - 11 Juli 2016

Bali -> Cairns

28 Juni 2016 - 28 Juni 2016

Kuala Lumpur -> Bali

28 Mei 2016 - 30 Mei 2016

Cologne Bonn (Koln) -> Bangkok

Landen bezocht: