Reisverslag nr. 9 (Kuala Lumpur) - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Olaf Pol - WaarBenJij.nu Reisverslag nr. 9 (Kuala Lumpur) - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Olaf Pol - WaarBenJij.nu

Reisverslag nr. 9 (Kuala Lumpur)

Blijf op de hoogte en volg Olaf

29 Juni 2016 | Indonesië, Denpasar

Een reis van 11 uur bracht me uiteindelijk in de hoofdstad en tevens laatste stad van Maleisië, namelijk Kuala Lumpur. Vanaf hier vertrekt mijn vlucht naar Bali op 28 juni, dus al met al zes dagen om deze veelzijdige stad te verkennen.
De stad kent twee gezichten. Enerzijds de moderne wolkenkrabbers en anderzijds de prachtige oude gebouwen. Voor de rest is Kuala Lumpur een stad met enorme shopping malls. Je loopt de ene nog niet uit en ziet de andere alweer opdoemen. De hoogste en grootste (Berjaya Times Square) is een 15 verdieping-tellende-mall inclusief achtbaan en bowlingcentrum met 48 banen. Niet te vergelijken met Nederland dus..
De eerste dag in Kuala Lumpur vrij weinig gedaan, want om 20:00 uur arriveerden Alice (reisgenootje uit Italië) en ik in ons hostel, genaamd Sunrise Bedz. Onderweg van Perhentian Islands naar Kuala Lumpur heb ik haar ontmoet en beide wilden we naar het centrum. Allereerst voor één nacht geboekt om te zien of ik de juiste keuze had gemaakt. Voor 38 Ringgit (€8,-) per nacht, een prima locatie en vriendelijk personeel, toch maar bijgeboekt voor de komende 5 nachten. Wederom de kamer gedeeld met 5 anderen.
Bij aankomst direct een verfrissende douche genomen en naderhand tezamen een hamburger weten te scoren bij de McDonald’s om de hoek ! Daarna kennis gemaakt met meerdere reizigers en rond een uur of 10 in mijn bed gekropen, want ik was redelijk uitgeput na de reis van 11 uur.
Na een heerlijk nachtje slapen was het om half 10 tijd voor het ontbijt. Geroosterd brood met jam, zelfgemaakte pindakaas en Nutella + koffie. Alles bij de prijs van 38 Ringgit inbegrepen!
Zoals gewoonlijk een warme douche genomen en ’s middags de stad van Kuala Lumpur verkend. Het verkeer in de stad is gevaarlijk, want auto’s, brommers en motoren scheuren met een noodgang door de stad en het is een wonder dat er geen ongelukken gebeuren. Ook mijn kleren gewassen in een wasserij, die ik een paar uur later weer op kon komen halen. In de tussentijd meerdere shopping malls bekeken, mijn PADI-certificaat opgestuurd bij een postkantoor en een bezoek gebracht aan de Starbucks, Petronas Towers & Aquatic KLCC (zie foto’s). Wat een indrukwekkende bouwprojecten! Met een hoogte van 452 meter en 88 verdiepingen is het één van de hoogste gebouwen ter wereld. Voor bezoekers is het mogelijk om de loopbrug op 175 meter te bereiken, maar daarvoor vragen ze 80 Ringgit (€17,50). Dit is dan ook de reden dat ik de loopbrug niet bezocht heb! Na een wandeling in het park rondom de Petronas Towers, ook nog een bezoek gebracht aan Aquatic KLCC. Zeker de moeite waard! Een lange tunnel onder water, veel grote reservoirs met allerlei soorten vissen, alsook schildpadden, zeepaardjes, haaien en roggen. Niet iets dat je dagelijks tegenkomt in Nederland, haha! Daarbij wil ik jullie ook nog even vertellen dat ik ook één van de attracties ben rondom de Petronas Towers. Ik werd namelijk door een paar locals benaderd met de vraag of ze met me op de foto mochten!
Vier uur later vond ik het dan ook goed geweest en heb ik een restaurantje opgezocht in één van de vele shopping malls. Niet kort daarna mijn was opgehaald en teruggegaan naar mijn hostel. ’s Avonds een biertje gedronken in de stad, meerdere backpackers gesproken en door verscheidene schaars geklede vrouwen aangesproken. Naderhand een tijdje opgebleven om met het thuisfront & familie Remerink te Skypen.
De volgende ochtend een bezoek gebracht aan de Batu Caves. Deze ligt net buiten Kuala Lumpur. Hindoetempels in grotten, waar je via een trap met 272 treden uiteindelijk bij de ingang komt. Met vijf anderen die ik de voorgaande avond had ontmoet, kon dit avontuur beginnen. Het was leuk om met mensen uit verschillende continenten (Amerika, Oceanië, Europa en Afrika) in gesprek te zijn. Allereerst met de trein richting KL Sentral (waarom geen Central?) en vanuit daar konden we de volgende trein pakken naar de Batu Caves. Aangekomen in de Batu Caves, hebben we drie grotten bezocht. De eerste bestond uit voornamelijk beelden en bij de tweede en derde waren er veelal apen & tempels te bekennen. Voor de tweede en derde grot staat een enorm gouden beeld van 42 meter hoog. Indrukwekkend!
Na het bezoekje aan de Batu Caves, zijn we wat gaan eten in een restaurantje in de omgeving. We moesten namelijk 45 minuten wachten voordat onze eerstvolgende trein vertrok, dus dit konden we prima combineren. Na alles, hadden we wel een biertje verdiend (vonden we) en zijn we teruggelopen naar ons hostel. ’s Avonds een Irish Pub bezocht met vijftien backpackers van ons hostel, wat uiteraard zéér gezellig was! Na het zien van twee EK-wedstrijden, vonden we het goed geweest en zijn de meesten van ons, direct gaan slapen.
Dag vier niet al te veel gedaan, want ik kon de volgende ochtend goed vernemen dat ik een avondje was gaan stappen. Na mijn standaard ochtendritueel, wederom mijn bed opgezocht en me verdiept in de reis naar Bali. Allereerst online ingecheckt en daarna de aanbevelingen bekeken wat betreft de plaatsen. Rond een uur of 3 ’s middags meerdere kaartspelletjes gedaan met backpackers van het hostel, waarbij natuurlijk ook weer alcohol mee gepaard ging. Best vervelend na zo’n avond en op 25-jarige leeftijd. Naderhand even een bezoekje gebracht aan de markt naast het hostel. Genoeg keus, maar het zien van dit voedsel is beter dan het ruiken er van. De visafdeling is toch niet mijn favoriet… Na mijn avondeten voetbal proberen te kijken via de livestream, alhoewel dit niet écht soepel verliep in verband met de connectie van Wifi. Dit was dan ook de reden dat ik ’s avonds met veel hostelgenoten in de bar belandde. Deze avond werd er een quiz georganiseerd, dus dat kwam goed uit.
De volgende ochtend een aantal kilometers gelopen om Chinatown te bewonderen. De naam doet het al vermoeden; de Chinese invloeden zijn hier erg groot. Een drukke en volle wijk met tientallen kraampjes die van allerlei artikelen verkopen. Eén overeenkomst: alles is namaak. Na die tijd doorgelopen naar Merdeka Square. Ongeveer hetzelfde, maar zéér mooie gebouwen gezien met rondom deze gebouwen, een groen grasveld. Later deze dag even een bezoekje gebracht aan de dokter. Maak je niet ongerust, het was niets ernstig. Na al mijn duiken in Perhentian Island, nog steeds last van mijn linkeroor (dit heb ik nooit beschreven in mijn reisverslagen). Aangezien ik de volgende dag vertrok naar Bali, wilde ik er zeker van zijn of het überhaupt verstandig was om te gaan vliegen. De dokter heeft me oordruppels, pijnstillers & antibiotica meegegeven en vertelde me dat ik me geen zorgen hoefde te maken, hoewel het wel pijnlijk kon worden tijdens het afdalen.
De laatste dag in Kuala Lumpur deed ik het lekker rustig aan. ’s Morgens voor het uitchecken, zat ik voor de laatste keer aan het ontbijt in het hostel. Gisteravond met een Engelsman gesproken die ook rond 18:00 uur zijn vlucht heeft op het vliegveld van Kuala Lumpur, dus we besloten om gezamenlijk vanaf 12:00 uur de bus te pakken richting het vliegveld. Zo gezegd, zo gedaan. Vertrokken om 12:00 uur en om 14:00 uur aangekomen, waarbij we direct een restaurantje hebben opgezocht. Niet alleen om te eten, maar ook voor de Wifi!

De eerste maand van mijn reis zit er inmiddels op! Dit was het dan, Kuala Lumpur! Wat een gigantische metropool!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Olaf

Actief sinds 19 April 2016
Verslag gelezen: 145
Totaal aantal bezoekers 7741

Voorgaande reizen:

11 Juli 2016 - 11 Juli 2016

Bali -> Cairns

28 Juni 2016 - 28 Juni 2016

Kuala Lumpur -> Bali

28 Mei 2016 - 30 Mei 2016

Cologne Bonn (Koln) -> Bangkok

Landen bezocht: