Reisverslag nr. 7 (Taman Negara - Perhentians) - Reisverslag uit Pulau Perhentian Kecil, Maleisië van Olaf Pol - WaarBenJij.nu Reisverslag nr. 7 (Taman Negara - Perhentians) - Reisverslag uit Pulau Perhentian Kecil, Maleisië van Olaf Pol - WaarBenJij.nu

Reisverslag nr. 7 (Taman Negara - Perhentians)

Blijf op de hoogte en volg Olaf

22 Juni 2016 | Maleisië, Pulau Perhentian Kecil

Op het moment van schrijven zit ik al op de Perthentian Islands, maar in verband met de slechte ontvangst van Wifi, moesten jullie helaas 5 dagen wachten op dit verslag..

Excursies organiseren is niet iets voor Maleisië. De ticket is een dag voor vertrek richting de Taman Negara geboekt bij een organisatie in Cameron Highlands. Daar werd me gezegd dat ik rond 08:00 uur klaar moest staan bij mijn hostel, maar bij het hostel vertelden ze me de volgende ochtend pas dat ze me rond 08:30 uur ophalen. Deze dag had ik mijn wekker gezet om 07:15, zodat ik lekker rustig aan kon doen en genoeg tijd had om te douchen/ontbijten. Deze morgen ook mijn nagels van mijn vingers geknipt na 18 jaar! Kom ik mijn beloftes toch nog na, of niet Theo?
Helaas was het niet mogelijk om op maandagmorgen ontbijt aan te schaffen in het hostel, vandaar dat ik besloot om te ontbijten in het centrum. Terug in het hostel, afscheid genomen van Benjamin, Lea & Luke. Benjamin & Lea wilden namelijk nog een nacht langer in Cameron Highlands blijven en Luke ging de andere kant op.
Daar was dan uiteindelijk mijn bus! Omdat ik wist dat het een dag was die bestond uit reizen, had ik alvorens chips & drinken aangeschaft voor onderweg.
Na een busreis van drie uur, aangekomen in Jerantut. Vanaf hier vertrok er een boot naar Taman Negara. Fijn zou je zeggen, maar we waren al om 12:00 uur gearriveerd en de boot vertrok pas vanaf 13:30 uur. Wederom gewacht dus… De boot arriveerde om 13:15 uur en alle 20 personen konden instappen. De boot die ons uiteindelijk naar het regenwoud bracht, was niet meer dan een houten kuip met hier en daar plankjes en een kussentje om op te kunnen zitten. Tijdens het varen veel mooie vogels gespot en meerdere karbouwen gezien in het water.
Om 16:30 uur aangekomen in Taman Negara en vanuit daar direct een hostel opgezocht. Na drie pogingen had ik een prima dorm (slaapplaats voor backpackers met meerdere bedden in één kamer) gevonden en kennis gemaakt met de overige kamergenoten. Met een knappe Duitse meid, twee Fransen & een Nederlander (Rob) werd deze dorm gedeeld, hoewel er 7 slaapplaatsen beschikbaar waren. Kort samengevat; niets te klagen.. Bekaf van de hitte en lange trip, dus een koude douche was zeker niet verkeerd. Daarna een restaurant opgezocht om iets te gaan eten en naderhand samen met Rob een tour tweedaagse tour geboekt door de jungle. Omdat ik vanuit Taman Negara graag naar de Perthentians wilde vertrekken, heb ik deze tour geboekt inclusief de bus- & boottickets. Niet kort daarna mijn bed opgezocht en direct in slaap gevallen.
De eerste ochtend in Taman Negara om 08:00 uur verzameld bij de tourorganisatie die onze 2-daagse jungletocht organiseerde. Aangezien Rob & ik niet de enige twee waren die deze tour hadden geboekt, werd er allereerst kennis gemaakt met de overige personen. Bij aankomst kreeg iedereen (totaal 8 personen) een vork/mes/bord, 4.5 liter water, een paar koekjes, noodles, brood en vis mee, waar we ons de komende twee dagen mee moesten zien te redden. Tevens kreeg iedereen een slaapzak & matrasje mee.
Nadat alles was ingepakt, konden we ons begeven naar de boot. Vanuit hier werden we naar de overkant van de rivier gebracht, waar we tevens onze meegenomen bagage moesten doorgeven. Hierdoor weten de inwoners zeker dat er geen plastic en dergelijke wordt achter gelaten in de jungle.
Een half uur later kwamen we aan bij onze eerste activiteit, namelijk de Canopy Walk. Dit zijn hangbruggen die gevestigd zijn aan bomen op een hoogte van 40 meter, waarbij je een geweldig uitzicht hebt over een klein deel van de jungle. Door het dichtbegroeide woud kon je de grond haast niet zien. Het zweet gutste van mijn lichaam, want het was momenteel een graad of 35, met een luchtvochtigheid van 85%.
Een klein uurtje later hadden we het einde van de bruggen bereikt en konden we wederom instappen in dezelfde boot. Deze zorgde er voor dat we richting het noorden van Taman Negara werden gebracht, want vanuit hier werd onze tweede activiteit (jungletrack) vervolgd. De eerste 2 kilometer zijn we meermaals gestopt omdat de gids van deze tour ons wilde informatie over verscheidene bomen, dieren en planten. Omdat deze track in totaal 8 kilometer bedroeg, werd er na elke 2 kilometer een pauze ingelast van 10 minuten. Dit is echter nodig in een jungle, want vanaf minuut één begin je al te zweten!
Vijf uur later aangekomen bij onze eindbestemming, namelijk de grot. Het is inmiddels 18:00 uur en het begint al aardig schemerig te worden. Bij aankomst eerst de grot verkend en op zoek gegaan naar een riviertje iets verderop. Hier konden we namelijk het rivierwater filteren voor ons avondeten en naderhand een ‘’verfrissende’’ douche nemen in dezelfde rivier. Niet echt ideaal dus, maar wat verwacht je anders van een JUNGLE?! ’s Avonds rond 21:00 uur gezamenlijk gegeten rondom het vuur en naderhand mijn tandjes gepoetst en in mijn slaapzak gekropen.
Na een vervelende nacht, te weinig slaap en met honderden vleermuizen, een paar spinnen & verscheidene muggen in een grot, al om 06:30 uur opgestaan. Volgens mij was ik diegene die als enige slecht geslapen had, want de eerstvolgende werd pas wakker om 08:00 uur. Deze tijd heb ik gevuld met het maken van foto’s en het bewonderen van het uitzicht over de jungle.
Nadat iedereen was ontwaakt, heeft onze tourgids het ontbijt verzorgd. Met takken uit de jungle werd er een soort van rooster gemaakt, waarbij we ons brood konden opwarmen.
10:30 uur vertrokken uit de grond en ons klaargemaakt voor de volgende 8 kilometer door de jungle. Al na 300 meter stopten we in een andere grot, omdat er in deze grot veelal spinnen (lees: minimaal 10 centimeter groot) en vleermuizen te zien waren. Het hoogtepunt van het bezoek aan deze grot was dan ook het zien van een witte slang (70 centimeter). Bij aankomst op onze eindlocatie konden we wederom een frisse duik nemen in de rivier. We moesten toch anderhalf uur wachten op onze boot, dus waarom niet? Tegelijkertijd heeft onze tourgids lunch (om 15:30 uur) voor ons gemaakt en niet kort daarna kon onze jungletrack worden vervolgd.
17:00 uur kwamen we aan in Orang Aisle Village, wat een primitief dorpje moest voorstellen. Deze bevolking leven voor een deel van jungle maar ook een deel van het geld dat ze verdienen door toeristen hun dorp te laten doorlopen en te fotograferen. Verschrikkelijk, al die blanke toeristen moeten ze gedacht hebben toen we arriveerden. De kinderen gaan er niet naar school en leven alleen van het jagen op wilde dieren. Het dorp telt zo’n 50 inwoners en de huizen zijn gebouwd van palmbomen, bamboes et cetera. Tijdens deze tour liet de gids ons zien hoe de inwoners vuur maken en hoe ze de blaaspijpen gebruiken tijdens het jagen op wilde dieren. Natuurlijk konden wij ook deze blaaspijp testen, maar dan op een levenloze teddybeer… De boottocht werd vervolgd en we arriveerden weer in het centrum van Taman Negara, waar ook ons hostel zat gevestigd. Na het inleveren van onze benodigdheden in de jungle, zijn Rob & ik direct op zoek gegaan naar een winkeltje, want we waren wel toe aan wat suikers (cola) na een tweedaagse jungletrack, waarbij we in totaal 16 kilometer hebben afgelegd. Dezelfde avond nog mijn backpack ingepakt, want de volgende ochtend vertrekt mijn bus naar Perthentian Islands.

Hierover volgt meer in mijn volgende reisverslag!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Olaf

Actief sinds 19 April 2016
Verslag gelezen: 194
Totaal aantal bezoekers 7750

Voorgaande reizen:

11 Juli 2016 - 11 Juli 2016

Bali -> Cairns

28 Juni 2016 - 28 Juni 2016

Kuala Lumpur -> Bali

28 Mei 2016 - 30 Mei 2016

Cologne Bonn (Koln) -> Bangkok

Landen bezocht: