Reisverslag nr. 6 (Cam. Highlands - Taman Negara) - Reisverslag uit Cameron Highlands, Maleisië van Olaf Pol - WaarBenJij.nu Reisverslag nr. 6 (Cam. Highlands - Taman Negara) - Reisverslag uit Cameron Highlands, Maleisië van Olaf Pol - WaarBenJij.nu

Reisverslag nr. 6 (Cam. Highlands - Taman Negara)

Blijf op de hoogte en volg Olaf

12 Juni 2016 | Maleisië, Cameron Highlands

Het schiet al aardig op met de reisverslagen! Deze wordt momenteel geschreven gedurende een busrit van 3 uur richting de Taman Negara, maar daarover wordt in het volgende reisverslag meer beschreven.
Vanaf het vliegveld in Amanyaja zijn we met zijn drieën opgestapt in een luxe bus na ruim twee uur gewacht te hebben. Dit was dan ook het ideale moment om tijdens het wachten een lunch (rijst met kip) aan te schaffen op het vliegveld. Tijdens het eten van deze lunch maakten de serveersters foto’s van ons. Geen idee of dit normaal is in Maleisië, maar in Nederland heb ik dit nog nooit iemand zien doen..
De bustrip naar de Cameron Highlands duurde al met al 3 uur. Deze hooglandvlakte ligt ongeveer 150 km ten noorden van mijn eindbestemming Kuala Lumpur. Door de hoge ligging is het in de Cameron Highlands (2000m) een stuk koeler dan in de rest van Maleisië, namelijk zo’n 20/25 graden.
Omdat dit gebied wordt gekenmerkt door uitgestrekte theeplantages, leek het ons wel de moeite waard om via een jungletrack deze theeplantages te bezichtigen. Dit werd dan ook direct de volgende morgen gedaan om 08:00 uur, want de dag ervoor hadden we hier nauwelijks tijd voor, in verband met de reistijden. Na het vinden van het hostel, het nodige streetfood aangeschaft in het dorp Tanah Rata. Dit is het toeristische centrum van Cameron Highlands, waarbij je in de hoofdstraat een aantal eetgelegenheden en winkeltjes vindt. Naderhand een verfrissende douche genomen in het hostel en een paar kamergenoten aangesproken. Met een dertigjarige Engelsman uit Leicester werden er veel hoogtepunten van onze reizen besproken en later op de avond met hem een bezoekje gebracht in de bar van ons hostel. Hier flink bijgepraat onder het genot van een koud pilsje, een kampvuur en de niet te ontbreken pooltafel. Een paar uurtjes later kwamen Benjamin & Lea ook bij ons zitten en hebben we gezamenlijk onze plannen voor de volgende dag doorgenomen.
Omdat het voor ons drie al duidelijk was dat we om 08:00 uur wilden vertrekken in verband met de jungletrack, sloot de Engelsman Luke zich bij ons aan.
Gedurende de track door de jungle was er van alles te zien. Een bezoek aan ‘Mossy Forest’ (prachtig stuk bos langs de weg naar de top van Mt. Brinchang) was dan ook één van de hoogtepunten deze track. We klauterden langs smalle paden en ziet vervolgens bemoste bomen en veelal vogels & apen. Na ongeveer drie uur klauteren, kwamen we uiteindelijk aan bij de Mt. Brinchang (hoogste punt van Cameron Highlands). Vanaf hier kon er in een toren geklommen worden en tevens foto’s worden gemaakt van het magische uitzicht over de gehele stad. Vanaf het hoogste punt moesten we natuurlijk ook weer beneden zien te komen, maar dit keer kon het via een ‘’normale’’ weg, hoewel dit wel een kilometer of 10 was. Tijdens deze afdaling een bezoekje gebracht aan een aardbeien- / tomatenboerderij, maar dit stelde niet al te veel voor. Vervolgens een prachtig uitzicht over de theeplantages van Cameron Highlands mogen aanschouwen en ook een kijkje mogen nemen in de fabriek waar ze allerlei soorten thee maken. Omdat we allemaal redelijk moe waren van deze tocht, hebben we vanuit hier een taxi genomen naar Tanah Rata en een pilsje gedronken in één van de vele bars in dit toeristische centrum. ’s Avonds wederom een bezoek gebracht aan de bar in het hostel en meerdere potjes biljart gespeeld. De barman had veel ervaring met het biljarten en leerde ons de basics, zodat we in de loop van onze trip niet meer verslagen kunnen worden door de locals :P…
De volgende ochtend ook weer om 07:30 uur opgestaan om track nummer 3, 5 & 9 te verkennen. Omdat het om 18:30 uur al donker is en de jungletracks gevaarlijk zijn om zonder tour te verkennen, hebben we in het hostel laten weten dat we deze route gingen volgen. Nummer 3 & 5 bracht ons naar de mooie watervallen (klein stuk van nummer 9), maar daarvoor moest er eerst drie uur worden geklommen door verscheidene junglepaden. Bij terugkomst in Tanah Rata allereerst een tourist information opgezocht, want ik wilde de volgende dag een busrit naar Taman Negara boeken. Zo gezegd, zo gedaan. Na wat onderhandelen met de vrouw achter de desk, een bustour van RM60 (€13,-) aangeschaft. Naderhand uitgerust in het hostel en de verhalen van deze track gedeeld met verscheidene kamergenoten.
Daaruit bleek dat de track achter de waterval (nummer 9) zéér gevaarlijk te zijn. Achter de watervallen zijn veelal wilde honden te vinden die mensen aanvallen en dan tegelijkertijd komen er locals aangelopen die je willen helpen. Niet is minder waar, want deze locals proberen juist je geld en telefoon te stelen. Maar goed dat we uitgeput waren en deze track niet hebben gevolgd, want de consequenties waren groot, blijkt uit deze verhalen van anderen. Verder nog andere verhalen met elkaar uitgewisseld, maar verder geen bijzonderheden. De laatste avond moest dan ook goed worden afgesloten in Tanah Rata. Dit gebeurde in een coffeeshop, waarbij we de wedstrijd van Spanje vs. Tsjechië op de televisie hebben gevolgd. Samen met een paar Amerikanen & Afrikanen hebben we genoten van deze wedstrijd. Later deze avond op tijd naar bed gegaan, want de volgende dag stond mijn trip gepland naar de Taman Negara.