Reisverslag nr. 5 (Penang Island - Taiping) - Reisverslag uit Cameron Highlands, Maleisië van Olaf Pol - WaarBenJij.nu Reisverslag nr. 5 (Penang Island - Taiping) - Reisverslag uit Cameron Highlands, Maleisië van Olaf Pol - WaarBenJij.nu

Reisverslag nr. 5 (Penang Island - Taiping)

Blijf op de hoogte en volg Olaf

11 Juni 2016 | Maleisië, Cameron Highlands

Wachtend op de boot vanaf Penang Island naar Butterworth… 20 Minuten later komt er uiteindelijk een ‘’boot’’ en kunnen we plaatsnemen tussen de auto’s die inmiddels op de aangewezen plekken staan geparkeerd.
Een half uur later gearriveerd op het vaste land van Maleisië (Butterworth) en vanuit daar een busticket gekocht die ons richting Taiping zou brengen. Er waren nauwelijks passagiers in deze bus te vinden, dus na het uitzoeken van een prima plek, de stoelen volledig achterover leunend en met de muziek van Spotify in mijn oren, kon de reis van anderhalf uur beginnen.
De busreis richting Taiping ging redelijk snel voorbij, want het landschap van Maleisië is prachtig om te zien. De bus stopte in het plaatsje Kamunting (17:00 uur), dus vanaf deze locatie moesten we een taxi zien te regelen. De verscheidene gebaren hebben er voor gezorgd dat een taxichauffeur ons naar een goedkoop hostel zou brengen in Taiping. Volgens hem was het 8 kilometer naar de stad Taiping, maar met behulp van onze applicatie wisten we al dat dit niet correct was. Het was namelijk maar 3 kilometer, dus naar alle waarschijnlijkheid wilde deze taxichauffeur geld verdienen. Het onderhandelen heeft er voor gezorgd dat we per persoon ongeveer €1,- kwijt waren, dus daar kan niets van worden gezegd. Via dezelfde applicatie (offline te gebruiken) kunnen hostels worden gesorteerd op prijs & afstand. We zijn dan ook pal voor het hostel Sojourn Beds & Cafe afgezet. Een kleine rondleiding zorgde voor de nodigde vreugde, want al snel bleek dat we de juiste keuze gemaakt hadden en het een goedkoop & goed hostel was om de eerste nacht door te brengen.
Bij aankomst in het hostel direct onze backpacks achtergelaten en een food court in de omgeving opgezocht om een hapje te gaan eten. Ook het streetfood op deze locatie was goed! Vanuit hier direct een wandeling gemaakt naar de dierentuin, want volgens vele Maleise inwoners schijnt dit de mooiste dierentuin van het land zijn. Omdat het in Maleisië al vroeg donker is (18:30 uur), kwamen we pas rond 19:30 uur aan in de dierentuin. Dit was echter geen probleem, want deze dierentuin biedt ook de mogelijkheid om ’s nachts op Safari te gaan (zie foto’s). Het was zeker de moeite waard!
Donderdag 9 juni uitgeslapen tot 09:00 uur en dit keer alleen ontbeten in het hostel, want het Franse stel (Benjamin & Lea) vond het blijkbaar nodig om nog langer te blijven liggen :P… Een uurtje later bijgeboekt voor één nacht, zodat de mangroves in Kuala Sepetang bewonderd konden worden. Vanaf het hostel naar een busstation gelopen en vanuit daar een ticket aangeschaft naar voorgaande locatie. Daar aangekomen, eerst een kijkje genomen in de koolovens en vanuit daar doorgelopen naar de mangroves.
In de mangroves waren veelal bomen, apen en kleine visjes te zien. Deze hadden we in de jungle ook al mogen aanschouwen, vandaar dat het vrij weinig voorstelde. Een pad van een kilometer zorgde er voor dat we bij de uitgang waren terecht gekomen. Snel nog even naar een vissersdorp gelopen, maar ook dit was niet echt indrukwekkend.
Op de terugweg richting een bus stationnetje in deze arme wijken nog een slang gezien, maar deze was te snel om er überhaupt een foto van te kunnen maken. Het wachten op de bus zorgde voor de nodige frustraties, want de eerstvolgende bus arriveerde pas anderhalf uur later. Dit heeft er toe geleid dat we als een stel gekken langs de kant van de weg stonden te liften, maar dit resulteerde tot niets! Om 16:00 uur kwam uiteindelijk bus 77 die ons terugbracht naar het hostel. ’s Avonds uit eten geweest in een pizzeria en eten aanschaft voor de nacht, want ik wilde graag de openingsceremonie & wedstrijd van het Europese Kampioenschap bekijken via de livestream. In Frankrijk begon deze wedstrijd om 21:00 uur, dus in Maleisië is het dan 03:00 uur ’s nachts!! Het zetten van een wekker was dan ook een must om deze wedstrijd überhaupt te kunnen bekijken.
De laatste ochtend in Taiping weer ontbeten in het hostel en vanuit daar een bus gepakt richting de jungle van Cameron Highlands. Ook dit keer weer een lange reis, waarbij we ons om 11:10 uur dienden te melden bij het loket waar de tickets werden verkocht. Na een uur aangekomen in Ipoh en vanuit daar wederom een busticket aangeschaft naar Terminal Amanyaja. Omdat we al om 12:45 uur arriveerden op het vliegveld van Amanyaja en onze bus richting de Cameron Highlands pas vertrok om 15:00 uur, hebben we allereerst een bord met zéér scherpe rijst gegeten.. Kort daarna onszelf getrakteerd op een softijs en daarna gewacht op de bus.

In het volgende reisverslag wordt de reis vanaf Amanyaja naar Cameron Highlands beschreven en zullen ook de verhalen van verscheidene jungletochten worden toegelicht.

Groeten vanuit Cameron Highlands!

• 12 Juni 2016 - 19:36

Angelien:

Hai Olaf,

Mooi dat het allemaal goed gaat en iedere keer weer leuk om je reisverslag te lezen.
    Wacht de volgende weer af.

Groetjes