Reisverslag nr. 4 (Hat Yai - Penang Island) - Reisverslag uit Tupai, Maleisië van Olaf Pol - WaarBenJij.nu Reisverslag nr. 4 (Hat Yai - Penang Island) - Reisverslag uit Tupai, Maleisië van Olaf Pol - WaarBenJij.nu

Reisverslag nr. 4 (Hat Yai - Penang Island)

Blijf op de hoogte en volg Olaf

09 Juni 2016 | Maleisië, Tupai

Zoals in mijn vorige verslag al te lezen was, vertrok mijn trein richting Butterworth al om 07:30 uur. Voor die tijd al ontbeten en mijn ticket geboekt op het treinstation van Hat Yai. Hoewel ik graag rechtstreeks naar Penang was gegaan, was er alleen een ticket te boeken naar Butterworth (noordelijke plaats in Maleisië). Dit moest dan ook maar gebeuren. Na een rit van één uur en €2,- lichter, kwam ik aan bij de grens van Thailand en Maleisië (Pedang Besar).
Op deze locatie werd door de douane de paspoorten en bagage van alle treinreizigers gecontroleerd. Tijdens de controle ontmoette ik een Frans stel (beide 24 jaar).
Nadat de paspoorten en bagage van iedereen was gecontroleerd, konden we de grens over van Thailand/Maleisië. Deze grensovergang is bereikt zonder verdere problemen :)!
Vanuit Maleisië werd de treinrit vervolgd naar Butterworth. Samen met het Franse stel zochten we een coupé op, maar al snel bleek dat deze coupé alleen voor vrouwen toegankelijk was. Dit was in onze ogen in verband met de Maleise cultuur. Kort daarna toch besloten om maar in een andere coupé plaats te nemen.
Hoewel het redelijk normaal is dat mensen hier vaak naar je staren, werd het in de coupé voor alleen maar vrouwen, wel heel onwennig..
Twee uur later arriveerden we met de trein in Butterworth en vanuit hier konden we een bootticket aanschaffen naar Penang Island. Gezamenlijk zijn we in Penang Island op zoek gegaan naar een goedkoop hostel, want er was al snel een klik tussen ons drieën.
Na navraag in verscheidene hostels, uiteindelijk een goedkoop hostel gevonden in één van de meest populaire straten van Georgetown (hoofdstad). Daar een paar uurtjes bijgeslapen en een frisse douche genomen, want ook hier was het wederom een graad of 35!! Rond 14:00 uur heb ik een bus gepakt richting Monkey Beach, want de eigenaar van het hostel zei dat deze plek veel toeristen trok. Volgens mij was het al te laat om daar apen te aanschouwen, dus al snel doorgelopen naar een vissersdorp in de buurt. Later op de avond goedkoop streetfood (alle soorten voedsel) gegeten met zijn drieën en kort daarna op zoek gegaan naar een café. In dit café wederom personen ontmoet, waaronder Feri (Nederlandse jongen). Hij zat al 10 dagen op dit eiland, dus hij wist ons de toeristische plekjes te vertellen. Alsook het goedkoopste barretje van Georgetown. Gelijk na het eerste biertje een wandeling gemaakt naar deze bar.
De volgende ochtend gezamenlijk ontbeten in het hostel (geroosterd brood + jam) en vanuit daar een bus gepakt naar een treinstationnetje. Deze trein bracht ons naar de Penang Hills (een berg met een hoogte van 730m). In deze JUNGLE (mijn eerste keer) waren veelal apen, eekhoorns en prachtige vlinders en bloemen te zien. Na een wandeltocht van 2km bleek al snel dat we het verkeerde pad hadden genomen en terug moesten lopen naar het centrale punt. Dit omdat we geen mensen zagen en er nauwelijks iets te beleven was. Vanuit daar een bergafwaartse route gepakt (totaal 5km) met steile afdalingen van minstens 20%. Na anderhalf uur kwamen we aan bij onze eindbestemming en daar hebben we gelijk een pilsje aangeschaft, want we vonden dat we dat wel verdiend hadden na al dat gezweet! De serveerder van dit biertje bleek tegelijkertijd taxichauffeur te zijn, dus dat was gemakkelijk voor onze terugweg naar het hostel. Vervolgens gedoucht en met zijn drieën naar een Raggea-café geweest.
Naderhand wederom streetfood aangeschaft en de avond afgesloten in hetzelfde café als de avond hiervoor. In deze bar betaal je voor 3 halve liters €2,50.
Dag 3 in Georgetown toch maar besloten om de cultuur van dit eiland te verkennen. Na het uitzetten van onze eigen tour, hebben we wandelend deze hoofdstad verkend. Na een aantal musea's, oude gebouwen en beschilderingen op muren, zijn we terug gelopen naar het hostel. Hier onze spullen gepakt en richting de pond gelopen, waarbij we terug gebracht werden naar Butterworth.

Vanuit Butterworth vertrekken we gezamenlijk naar Taiping. Hierover volgt meer ik het volgende reisverslag.